Naše řešení
Žádné výsledky vyhledávání
Bezpečné operační oděvy
Operační sál, který je zvláštním místem v rámci operačního bloku i celé nemocnice, musí splňovat odpovídající podmínky zajišťující bezpečné provedení operačního zákroku, jak pro pacienta, tak pro personál. Na operačním sále by měla být dodržována zpřísněná hygienická pravidla, aby se sál nestal místem, kde může dojít k infekci pacient. V souvislosti s tím se od personálu operačních sálů vyžaduje vysoká sebedisciplína, velké odborné znalosti a odpovídající dovednosti.
Operační bloky stavěné v dnešní době jsou vybaveny klimatizovanými operačními sály a díky tomu není nutné v takovýchto prostorách instalovat radiátory (místo, v němž se usazuje prach a patogenní mikroflóra). Nejsou-li v místnostech okna, je omezen také přístup znečištění z ovzduší (především bakterií a plísní).
V každém operačním bloku by měly být vytvořeny odpovídající podmínky pro bezpečné provádění operačních zákroků, v souladu se zásadami asepticity. Rozvržení místností, které jsou součástí operačního bloku, by mělo zajišťovat rozlišení špinavé, čisté a sterilní zóny a umožňovat pouze jednosměrný pohyb personálu, pacientů a sterilního materiálu. Pro zajištění bezpečnosti provedení zákroku je třeba věnovat pozornost všem jeho jednotlivým fázím, počínaje přípravou materiálu potřebného k zákroku.
Na příkladu procedury artroskopie kolenního kloubu ukazujeme, jak správně zabezpečit pacienta s použitím výrobků obsažených v setu.
Všechny použité prvky jsou součástí operačního setu.
ZAHÁJENÍ PROCEDURY
UKONČENÍ PROCEDURY
Caroline Burger
Leiderdorp Hospital, Nizozemí
Úspora času, kontrola nákladů a pozornost věnovaná kvalitě péče – jsou pro manažery hlavní prvky při hodnocení procesů v nemocnicích. Jedním z těchto procesů je hodnocení obvazového materiálu. Řešení, které používá nemocnice v Leiderdorpu v Nizozemí, jsou takzvaně „na zakázku“ vytvořené soupravy určené pro sterilní výkony. V nemocnici běží tento systém již mnoho let.
Jedním z prvků pro zlepšení efektivity práce při operacích je používání „na zakázku vyrobených“ souprav pro sterilní operace, které obsahují všechny jednorázové materiály potřebné při provádění operace, zejména: operační roušky, pláště, absorpční produkty a skalpel. Někdy se stává, že speciální operace je nutné doplnit také dalšími produkty.
Použití operační soupravy má mnoho výhod.
- Použití operačních souprav může přispět ke standardizování způsobu práce během operace. Víceoborový tým (zdravotní specialisté, oddělení nákupu, logistiky a produktový specialista výrobce) určí optimální skladbu soupravy. Pokud se operační postup standardizuje, je lehčí koordinovat plánování využití produktů na operačním sále. Tímto způsobem může nemocnice účinně spravovat zásoby, sledovat spotřebu (která musí být srovnatelná s množstvím provedených operací) a tím snižovat náklady.
- Používání operačních souprav může zjednodušit práci chirurgického týmu. To je důležité z bezpečnostních důvodů, zejména na pohotovosti, kde se počítá každá minuta, a úspora času dokáže rozhodnout o pacientově životě. Také je důležité z ekonomických důvodů: možnost provádět operace v kratším čase znamená, že lze operační sál využívat efektivněji.
- Správa samostatných sterilních komponent potřebných k provedení operace vyžaduje velké množství práce. Nejde jen o čas a úsilí spojené s jejich výběrem a přípravou k operaci, ale většina práce souvisí s udržováním zásob, které jsou nezbytné pro hladký provoz nemocnice. Logistika spojená se správou samostatných sterilních komponent je mnohem komplikovanější než logistický proces spojený se správou sterilních operačních souprav připravených k použití. Zjednodušení tohoto procesu zvýší epidemiologickou bezpečnost a zároveň sníží náklady.
- Důležitým aspektem při zvážení zavedení sterilních operačních souprav je jejich cena. Dodavatel operační soupravy může – díky rozsahu dodávku – snížit nákupní cenu jednotlivých komponent. Následně musí být cena, za kterou nemocnice kupuje komponenty ze samostatného zdroje nižší než celková cena zakoupených komponent od více dodavatelů.
- Implementace operačních souprav může snížit i náklady spojené s likvidací obalů, v případě používání jednotlivých komponent.
Na závěr, operační soupravy zjednodušují všechny fáze logistiky spojené s dodávkou materiálu na operační sál a umožňují sledovat jejich spotřebu, což následně vede ke snížení nákladů.
Sestra asistující u operací v nemocnici v Leiderdorpu:
Nedokáži si představit svou práci bez operačních souprav. Dřívější příprava na operaci byla velmi časově náročná. Museli jsme zajistit kompletní sterilizaci všech produktů, zkontrolovat je a jeden po druhém otevřít. Operační soupravy, které používáme nyní, jsou připravené „na míru“ našim potřebám. Ušetřený čas můžeme věnovat pacientovi nebo provést další operace. Důležitou výhodou je stabilní kvalita jednorázových materiálů. Používáme jednorázové roušky, čímž eliminujeme problém prachu v operačním prostředí. Aktuálně používáme šest různých operačních souprav, např.: pro chirurgické operace, pro operace hlavy, krku a končetin. Použití těchto specializovaných souprav přináší mně i mým kolegům pouze výhody.
Manažer operačních sálů, který zavádí systém operačních souprav na míru v nemocnici v Leiderdorpu:
Jako manažer vždy hledám způsoby, jak snížit náklady a zvýšit produktivitu. Analyzovali jsme náklady na použití operačních souprav a došli k závěru, že čas získaný na operačním sále se přímo převádí do finančních přínosů. Navíc ušetříme, protože cena za soupravu je nižší a máme menší zásoby. Nejednáme ukvapeně, před nákupem sestavíme skupinu odborníků, aby vytvořili soubor operačních souprav pro širokou škálu použití. Tento tým vytvoří společně s dodavatelem několik typů operačních souprav. Ty jsou otestovány a následně upraveny podle našich požadavků a potřeb. Standardizace práce všech odborníků byla nutná k tomu, abychom zajistili efektivní používání a široké využití souprav. Za toto společné úsilí jsme maximálně odměněni. Produktivita na operačním sále vzrostla a soupravy se používají k naší plné spokojenosti.
Miroslav Hricišák, MD
Lékař pracující na ambulantním oddělení
Euromedix a.s., ProCare poliklinika
Betliarska 17, Bratislava
Za 21 let své chirurgické, ambulantní péče a operační praxe jsem pracoval na mnoha místech, kde jsem si vytvořil určité osvědčené pracovní postupy. Jak čas plynul a moje zkušenosti rostly, pracoval jsem na zdokonalování těchto postupů a přecházel na méně komplikované a úspornější pracovní metody, ať už na odděleních ambulantní chirurgie nebo na operačních sálech.
Poté, co jsem opustil svého předchozího zaměstnavatele, jsem se postavil výzvě vybudovat nové oddělení ambulantní chirurgie na poliklinice a oddělení lékařské péče se specializací na chirurgii a ortopedii a po nějaké době také na gynekologii, plastickou chirurgii, urologii a operace krku.
Nejprve jsem si myslel, že práce bude docela snadná a že budu schopen využít všeho, co jsem již věděl nebo se naučil, a že vše ostatní již bude jednoduché.
Prvním krokem bylo ve spolupráci s mým týmem rozhodnout, jaké produkty budeme potřebovat. Poté jsme kontaktovali řadu dodavatelů, abychom s nimi probrali naše nápady a požadavky. Samozřejmě existovala určitá omezení – např. – prostor polikliniky, omezený rozpočet, rozsah činností nebo logistika. Proto jsem musel změnit svůj pohled na věc a využít často již zavedené postupy a rutinu. Mým cílem bylo najít co nejjednodušší a nejhospodárnější řešení.
Jedním z klíčových rozhodnutí týkajících se operačních sálů byla volba operačních roušek a prádla. Máme je používat opakovaně nebo jít cestou jednorázových roušek a prádla?
Na ambulantní chirurgii jsem měl možnost vyzkoušet menší jednorázové operační sety od TZMO SA. Zpočátku jsem byl skeptický ohledně výrobků a materiálů, které byly pro mě nové a které jsem nikdy předtím nepoužíval. Po nějaké době jsem si však velmi oblíbil jejich obvazy, sety pro odběr vzorků tkání nebo sety pro umístění katetru. Příprava na chirurgické zákroky a i samotné zákroky díky setům zabraly mnohem méně času.
Dále jsem začal používat různé operační soupravy vyrobené společností TZMO S.A. a určené pro různé chirurgické a ortopedické výkony. Po mnoha konzultacích a diskusích s TZMO S.A. nám výrobce poskytl velké operační sety obsahující sterilní jednorázové operační roušky, jako jsou roušky pro pacienty, kryty stolků s nástroji a také chirurgické pláště. Objednali jsme i další příslušenství, které bylo vyrobeno a zabaleno na zakázku přímo pro nás. Sety obsahovaly sterilní předměty, jako jsou nejrůznější obvazy, sáčky na sterilní materiál, samolepicí sáčky na tekutiny a lékařské vybavení, tampony, mísy a různé elastické obvazy. Sety obsahovaly také jednorázové kovové nástroje (nůžky, pinzety atd.), Ale tyto nástroje nepoužívám dostatečně dlouho na to, abych řekl, jakou s nimi mám zkušenost.
Operační sety dodávané společností TZMO SA nám natolik vyhovovaly, že po třech měsících práce na ambulanci jsme přestali používat produkty jiných dodavatelů.
Jelikož jsme malý tým, snažíme se provést co největší počet chirurgických zákroků v co nejkratším čase. Velké operační sety nám pomáhají zkrátit čas potřebný k přípravě zákroku. Také v situaci, kdy potřebujeme nahradit naše sestry externím chirurgickým personálem, nehrozí v důsledku různých pracovních návyků žádné riziko selhání. Velké operační sety určené pro konkrétní chirurgické zákroky nám usnadnily práci a zlepšily bezpečnost našich pacientů a personálu.
U standardizovaných chirurgických zákroků se snižuje riziko chyb a následně i možných komplikací. Po zákrokový úklid a odstraňování materiálu jsou nyní mnohem jednodušší, což nám dává více času na přípravu na další operace. Pracovníci oddělení centrálních sterilních služeb již nemusí sterilizovat chirurgické materiály, protože jsou dodávány výrobcem. Výsledkem je, že se sestry mohou soustředit na samotnou operaci. Standardizace postupů pomocí velkých operačních setů nabízí také ekonomické výhody. Obvykle se během jednoho chirurgického zákroku používá jedna sada, což znamená, že prakticky nevzniká žádný odpad (nepoužitý materiál). Vedení záznamů o použitém materiálů je snadné – do souborů pro archivaci se vkládají štítky s kódy. To pomáhá vypočítat skutečné náklady na postupy. Rovněž se snižují náklady na pracovníky zapojené do skladování a zpracování chirurgických materiálů.
Po zkušenostech s používáním malých i velkých operačních setů na poliklinice i chirurgické ambulanci bych už nepřešel na jiné řešení.